Bolesti na hrudi


Najprv mi to prišlo smiešne, že takmer vždy, keď som cestovala dlhšie trate, boli v mojej blízkosti ľudia, ktorí mali medicínske vzdelanie. Naozaj, asi v 90% prípadov vedľa mňa sedeli buď študenti lekárskych fakúlt, zdravotné sestry alebo lekári. Aj v období, keď som prahla po prestávke v medicíne som sa koniec koncov musela ďalej intenzívne plniť svoje lekárske povinnosti. Až neskôr som pochopila prečo. Bola to príprava.

Kardiológ v službe je najčastejšie konfrontovaný s bolesťami hrudi. Je to tak častý príznak rôznych ochorení, že v nemocniciach boli vybudované Jednotky intenzívnej starostlivosti vyložene pre pacientov s bolesťami na hrudi (tzv. Chest Pain Unit). Bolesť hrudi je len príznak, symptóm,  nie je to choroba! Bolesť na hrudi neznamená automaticky infarkt, bolesť je len varovný signál, že sa v tele niečo deje. Môže to byť infarkt srdca, ale aj natrhnutá aorta, pľúcna embólia, chlopňová vada, porucha srdečného rytmu, akákoľvek infekcia dýchacích ciest, bolesť hrudných svalov a kostí, či podráždenie žalúdka. Alebo to môžete byť prejav paniky a strachu.

Ako lekári nemôžme všetky bolesti na hrudi riešiť tabletkami na bolesť. Musíme nájsť príčinu bolesti a adekvátnu liečbu. Až keď je diagnóza stanovená, môžeme zahájiť liečbu. Tá môže byť čokoľvek od povzbudzujúcich slov až po akútnu operáciu na otvorenom srdci. Mojím cieľom nie je držať tu medickú prednášku, len chcem poukázať na jednu vec.

V duchovnej oblasti to je na rovnaké. Ľudia, aj kresťania sa môžu správať podivne, pretože častokrát ich niečo bolí, tlačí. Ale to je len blikajúca kontrolka, že niečo v systéme nie je v poriadku. Musíme preto ísť hlbšie a hľadať zdroj bolesti. Môže to byť samota, strach, odmietnutie, strata, duchovný útok alebo hriech. Na diagnostiku v duchovnej oblasti potrebujeme schopnosť rozlišovať. Schopnosť vidieť to, čo vidí Ježiš, cítiť to, čo On cíti. Je to možné, pretože Ježiš žije vo mne a Duch Svätý je stále po mojej strane! Keď vieme proti čomu bojujeme, môžeme lož nahradiť pravdou, priniesť život na mŕtve miesta, mier do nepokoju alebo radosť miesto smútku.

Mala som pacientov, ktorí si mysleli, že sú starí, zbytoční, že na nich už nezáleží, že si už novú prácu nenájdu, rodičia zúfalí z rozhodnutí svojich detí. Nezabudnem na jedného staršieho muža s bolesťami na hrudi, ktorý prišiel ku mne na záťažový ultrazvuk srdca.  Celé vyšetrenie trvalo asi 30 minút a ja som mu ukázala jeho srdce na obrazovke, a vysvetlila, že pracuje dokonale aj pod záťažou. Uistila som ho, že má zdravé, silné srdce. Ale depresiu som vnímala úplne jasne. Atmosféra sa uvoľnila, dokonca sme sa spolu dobre zasmiali. Nenašla som žiadnu patológiu, a tak dostal správu a odišiel.

O niekoľko mesiacov neskôr (už som na klinike nepracovala) mi moja bývalá kolegyňa povedala, že ma hľadal a nechal pre mňa list. V podstate mi v ňom ďakoval za podporu a povzbudenie, ktoré ho motivovalo vyhľadať odbornú pomoc. A že teraz sa cíti dobre, naozaj dobre, môže spať a znova sa teší zo života.

Milujem svoju prácu! Mám privilégium zažívať takéto veci každý deň! Božia láska je kľúč k otvoreniu každého ľudského srdca. Smieme Ho pozvať do každej situácie, ktorá nás zamestnáva a požiadať Ducha Svätého o pokyny a slová poznania. Môžem vám zaručiť, že to bude najlepšie dobrodružstvo vášho života!  


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

H ľadanie pokladu

Vďačnosť

Autorita