Hesed



Všetko sa to začalo celkom nenápadne. Po páde komunistického režimu sa v školách na Slovensku zaviedli povinne voliteľné predmety: náboženská a etická výchova. Na našej škole sa vyučoval len katechizmus alebo etika. Keďže som ako dieťa bola tajne pokrstená v Tatrách evanjelickým farárom, a starí rodičia boli hrdí evanjelici, začala som navštevovať hodiny náboženstva vyučované evanjelikmi na inej škole, vo svojom voľnom čase. Krúžok viedol sympatický mladý muž, na ktorom bolo vidieť, že má deti naozaj rád a že to nerobí iba z povinnosti. Hodiny boli zaujímavé, často nás nútili sa zamyslieť a mnohé veci prehodnotiť. A to všetko sa odohrávalo v atmosfére lásky, pokoja a prijatia. Znelo to super, byť veriacim má isto niečo do seba, myslela som si, škoda len, že ja nemôžem byť kresťankou. Ako rodina sme totiž nechodievali do kostola, ani sme sa nemodlili pred jedlom, čo ma, podľa môjho vtedajšieho názoru, úplne diskvalifikovalo.


Až na jednej hodine nám pán učiteľ povedal vetu, ktorá ma hlboko zasiahla: Na to, aby si bol kresťanom, nemusíš chodiť každú nedeľu do kostola. Najdôležitejší je osobný vzťah s Pánom Ježišom. Cože?? Dobre som počula? Znamená to, že môžem aj ja byť kresťankou, aj keď pravidelne nechodím do kostola? Úžasná správa! Krátko na to som prijala pozvanie na stretnutie evanjelickej mládeže a zúčastnila sa aj jedného tábora. Tam som silne vnímala lásku medzi vedúcimi, ich lásku k deťom a ich lásku k Ježišovi. Bola to taká iná láska, akú som doteraz poznala. Ešte počas pobytu tam som sa rozhodla pre Pána, celou svojou bytosťou som túžila po tom, čo som tam zažila. Nebolo to žiadne silné slovo, žiadna presvedčivá kázeň, jednoducho som videla lásku v akcii.


Takto som objavila Hesed. Toto hebrejské slovo je prekladané ako láska, milosť, dobrotivosť. Keď medzi dvoma ľuďmi vznikne ´hesed´, sú k sebe nielen dobrotiví, ale súčasne sú si aj verní. Kedykoľvek Starý zákon vzťahuje slovo hesed na Boha, má vždy na zreteli zmluvu, ktorú Boh uzavrel s Izraelom. Hesed je ako darujúca láska, ktorá je silnejšia ako zrada, ako milosť, ktorá je mocnejšia ako hriech. Hesed nie je iba pocit, je to akcia. Vždy sa zastane svojich milovaných a prichádza ich zachrániť. Je verná, je spoľahlivá.


Iz 54:10: Aj keby sa vrchy pohli a kopce kolísali, moja milosť / láska / hesed sa nepohne od teba a moja zmluva pokoja sa nezakolíše, hovorí Hospodin, ktorý sa zľutúva nad tebou.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

H ľadanie pokladu

Vďačnosť

Autorita